وظایف مدیر فروش مویرگی در شرکت‌ها

مدیر فروش مویرگی

اگر شما کسب و کاری دارید، حتما تا به حال نام فروش مویرگی را شنیده‌اید، یکی از روش‌های متداول برای فروش محصولات، فروش مویرگی است. زمانی که متقاضیان برای خرید کالایی که نیاز دارند، می‌توانند از روش‌های مختلف برای خرید استفاده کنند. افرادی که قصد توسعه کسب و کار خود را دارند، باید بتوانند محصولات خود را در کمترین زمان به دست مشتریان برسانند. با توجه به چالش‌هایی که در این مسیر وجود دارد، می‌توان گفت که مدیر فروش مویرگی جزو یکی از شغل‌های هیجان انگیز به شمار می‌رود. افرادی که به این سمت می‌رسند، باید مهارت‌های کافی در این زمینه را داشته باشند. در ادامه این مطلب قصد داریم اطلاعات بیشتری در خصوص وظایف مدیران فروش مویرگی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

مدیر فروش مویرگی چه وظایفی دارد؟

همانطور که می‌دانید مدیران فروش مویرگی مسئولیت اجرای استراتژی‌ها و برنامه‌های فروش را در یک سازمان مویرگی بر عهده دارد. این شخص به تحلیل بازار، تعیین اهداف فروش و برنامه‌ریزی مشغول است؛ همچنین بر عملکرد تیم فروش مویرگی نظارت دارد. به طور کلی وظایف مدیران فروش مویرگی سازمان‌ها، به چهار مورد مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. در ادامه این موارد را شرح داده‌ایم.

وظایف مدیر فروش مویرگی در فرآیند کار:

یکی از وظایف اصلی مدیر فروش مویرگی پخش و انبارداری محصولات است. بسیاری از محصولات شرایط خاصی از نگهداری را طلب می‌کنند. از این رو مدیر فروش باید تخصص، تجربه و مهارت کافی در این زمینه داشته باشد. در صورتی که این فرایند به درستی انجام نشوند، منجر به وارد شدن خسارات به سازمان و شرکت خواهد شد. علاوه بر این، مدیر فروش باید بتواند نحوه بسته‌‌بندی و فروش محصولات را نیز کنترل کند.

وظایف مدیر فروش مویرگی

وظایف مدیر فروش مویرگی در برابر کارکنان:

کارکنان بخش مدیریت فروش باید زیر نظر مدیر مجموعه، وظایف و کارهای خود را انجام دهند. مدیر پخش مویرگی باید بتواند به نیازهای کارکنان رسیدگی کند، به آن‌ها آموزش دهد و در صورت نیاز کارکنان جدیدی را استخدام کرده یا آن‌ها را اخراج کند. در بسیاری از سازمان‌ها تهیه و تنظیم فرم استخدام و آموزش دادن نرم افزار پخش مویرگی به سایر کارکنان بر عهده مدیر فروش است.

وظایف مدیر فروش مویرگی در برابر مشتریان:

وظایفی که مدیران در برابر مشتریان خود دارند عبارتند از: جذب مشتری، رسیدگی به خواسته‌ها، نیازها و شکایات مشتریان، دریافت هزینه مربوط به خرید محصولات از مشتریان، انجام اقدامات لازم برای حفظ رضایت مشتریان قدیمی و جدید. یکی از ویژگی‌هایی که مدیر فروش مویرگی باید داشته باشد، مهارت ارتباط اجتماعی قوی است. تنها در این صورت است که این افراد می‌توانند وظایف خود در برابر مشتریان را به خوبی اجرا کنند و مشکلات به وجود آمده در روابط مشتریان را حل کنند. در غیر این صورت ممکن است اختلافات به وجود آمده شدت یابد.

وظایف مدیر فروش در برابر شرکت:

افرادی که به عنوان مدیر فروش مویرگی در شرکت‌های پخش مویرگی مشغول به کار هستند، در برابر انجام یک سری کارها باید متعهد شوند. این وظایف عبارتند از:

  • ارائه گزارش کار به موقع درباره نحوه عملکرد تیم فروش به مدیران سازمان
  • تحلیل وضعیت بازار و رقیبان، همچنین استفاده از سیستم‌های جدید و بروز برای پیشرفت سازمان
  • تجزیه و تحلیل عملکرد تمامی اعضای تیم به صورت جداگانه و ارائه گزارش کار دقیق به مدیران سازمان

چالش‌ها و راهکارهای مدیر فروش مویرگی کدام‌اند؟

با توجه به این که کار مدیر فروش مویرگی از حساسیت بالایی برخوردار است، باید از چالش‌ها و راهکارهای این شغل آگاهی داشته باشید.

۱- مدیریت زمان و شناخت ویژگی اعضا تیم

یکی از چالش‌های موجود در فروش و توزیع مویرگی به خصوص برای مدیران تازه‌ کار، شناخت تمامی اعضا و ویژگی‌های آن‌ها است. این مورد مهم تنها با گذشت زمان و وقت سپری کردن با اعضا امکان پذیر است. از این رو توصیه می‌شود، تمام وقت خود را برای نظارت ذره‌ بینی بر افراد صرف نکنید. لازم است بدانید که به سرانجام رساندن اهداف تیم و رسیدن به موفقیت، بر شناخت اعضا ارجحیت دارد.

مدیر مویرگی

۲- تغییرات در سلایق مشتریان

به طور کلی باید گفت که سلیقه مشتریان به طور مداوم در حال تغییر و تحول است. این موضوع یک چالش مهم برای مدیران به شمار می‌رود. مدیر فروش مویرگی باید سعی کند که همواره به روز باشد و توانایی پاسخگویی به نیازهای جدید را داشته باشد.

۳- مدیریت تیم فروش

مدیر فروش باید بتواند اعضای تیم و عملکرد آن‌ها را مدیریت کند و هماهنگی‌های لازم بین اعضا را به وجود بیاورد. تعیین اهداف، آموزش، راهنمایی، انگیزه‌ بخشی و ارزیابی عملکرد تیم جزو دیگر چالش‌هایی است که مدیران با آن روبه‌رو هستند.

۴- نوآوری در فروش

روش‌های سنتی برای فروش مویرگی در دنیای پیشرفته امروزی به هیچ وجه پاسخگوی نیاز مشتریان نیست. از این رو مدیران باید روش‌های نوآورانه را جایگزین روش‌های سنتی کنند. روش‌های جدید موثر امروزی بر پایه اینترنت پایگذاری شده‌اند.

۵- ماندن در صحنه رقابت بازار

امروزه رقابت در فروش محصولات بسیار پیچیده و سخت است و نمی‌توان فروش خوب یک محصول را برای مدت زمان طولانی تضمین کرد. با توجه به گسترش عرصه اینترنت بسیاری از مدیران برای پخش مویرگی محصولات از شبکه‌های اجتماعی مختلف کمک می‌گیرند.

 

مهارت‌های مورد نیاز برای مدیر فروش مویرگی چیست؟

مهم‌ترین مهارت‌هایی که مدیر فروش مویرگی موفق باید داشته باشد عبارت است از:

  • شناخت رقبا و تحلیل بازار
  • آموزش منابع انسانی و مدیریت آن
  • توانایی مدیریت بخش‌های مختلف سازمان
  • ارتباط اجتماعی قوی در برخورد با دیگران
  • دارای تجربه کافی در تولید و پخش مویرگی محصولات
  • مهارت در گزارش نویسی و همچنین تجزیه و تحلیل اطلاعات
  • آشنایی کامل با محصولات که شامل نحوه نگهداری و میزان ماندگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *