همه چیز درباره آنتی ویروس تحت شبکه

آنتی ویروس شبکه

همان طور که در جریان هستید؛ عصر، عصر ارتباطات است و همه ما در دنیای بی‌انتهایی از تکنولوژی‌های کوچک و بزرگ سِیر می کنیم. دنیایی که در آن تمام تجهیزات هوشمند از قابلیت عضویت در شبکه های مختلف از شبکه LAN گرفته تا شبکه WAN و MAN برخوردار هستند. این تجهیزات همچنین می توانند به شبکه جهانی اینترنت وصل شده و از خدمات و اطلاعات بی نظیر آن بهره‌مند گردند. پس اگر بگوییم خطر آلوده شدن به ویروس‌ها، کرم‌ها، تروجان‌ها، بدافزارها و… به طور مداوم آن ها را تهدید می کند، اغراق نکرده ایم. خُب تکلیف چیست؟ چه باید کرد؟ آیا می توان بی خیال اتصال این تجهیزات به شبکه جهانی اینترنت شد؟

مسلما خیر. چنین چیزی غیر ممکن است. همه ما کم یا زیاد نیازمند استفاده از اینترنت هستیم. پس بهتر است به جای پاک کردن صورت مسئله، آن را حل کنیم.

ساده‌ترین راهکار آنتی ویروس‌ها هستند. آنتی ویروس ها نرم افزارهایی کاربردی به منظور حفظ امنیت اطلاعات و دیتاها و منابع سخت افزاری و نرم افزاری شبکه هستند. آنتی ویروس ها در انواع متعدد و متنوعی در بازار موجودند. از تک کاربره تا چند کاربره. از آفلاین تا تحت شبکه! شما می توانید مناسب ترین نوع را انتخاب نموده و با استفاده از آن اتصالی ایمن و لذت بخش را تجربه کنید!

بسته امنیتی

آنتی ویروس تحت شبکه چیست؟

آنتی ویروس تحت شبکه عبارت است از مجموعه کاملی از نرم‌افزارهای امنیتی، ابزارهایی که برای پشتیبان‌گیری استفاده می‌شوند، انواع ماژول‌های حفاظتی و امنیتی و نیز برخی از نرم‌افزارهای کاربردی. این مجموعه معمولا طراحی می‌شود تا از سامانه‌های تحت شبکه در برابر انواع ویروس‌ها و نرم‌افزارهای خرابکار، نرم‌افزارهای جاسوسی، و نیز انواع تروجان‌ها و بدافزارها محافظت کند.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه انواع آنتی ویروس تحت شبکه آن است که از دارایی‌های سازمان مورد نظر محافظت کنند و اجازه ورود بدافزارها به آنها را ندهند. در واقع این نوع آنتی ویروس‌ها باید در ابتدا بدافزارها را شناسایی کرده و سپس آنها را حذف کنند. همچنین این آنتی ویروس‌ ها باید بتوانند هرگونه ردپایی که از بدافزارها برجا مانده است را نیز شناسایی کرده و آن را به صورت کامل پاک کنند تا اثری از بدافزار و یا نرم‌افزارهای خرابکار بر روی شبکه باقی نماند.

مزایای آنتی ویروس تحت شبکه چیست؟

اولین مزیت استفاده از آنتی ویروس تحت شبکه، محافظت عمیق آن از داده‌ها و اطلاعات سازمانی است. در واقع این نوع آنتی ویروس دارای لایه‌های متعدد و گوناگونی است که به صورت کاملا هوشمند و قدرتمند و با استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری‌های موجود در جهان انجام می‌گیرد.

یکی دیگر از مزایای بسیار مهم آنتی ویروس تحت شبکه آن است که باعث می‌شود تروجان‌ها امکان گسترش در سطح شبکه را پیدا نکنند. واقعیت این است که کافی است یکی از سیستم‌های کامپیوتری که از شبکه استفاده می‌کند به تروجان آلوده باشد. در چنین حالتی این امکان وجود دارد که همه فایل‌هایی که به صورت اشتراکی در شبکه وجود دارند، آلوده شوند. اما آنتی ویروس تحت شبکه به صورت گسترده از همه سرورهایی که می‌توانند اطلاعات مشترک کاربران را در شبکه به اشتراک بگذارند، محافظت می‌کند و در نتیجه تروجان امکان گسترش پیدا نمی‌کند.

آیا به آنتی ویروس نیاز دارید؟

در واقع تهدیدات بد‌افزارها اکنون بیش از هر زمان دیگری فراگیر شده است. هر نرم افزار مخربی این قابلیت را دارد که بدون اطلاع شما وارد سیستم شما شده و باعث آسیب شود. آنها می توانند فایل‌ها را حذف و تغییر دهند، سیستم شما را کند کنند، دستگاه شما را خراب کنند، و سایر اطلاعات خصوصی را به خطر بیندازند. دستگاه‌های شما برای امنیت و سالم ماندن به محافظت در برابر بدافزار نیازمند است. به عنوان نمونه، از سال 2009 تا 2019 آلودگی توسط ویروس‌ها و بدافزارها از 12 میلیون به 812 میلیون افزایش یافته است که افزایش چشمگیر 6200 درصدی را نشان می‌دهد.

انواع مختلفی از تهدیدات بدافزار وجود دارد که نرم افزار آنتی ویروس برای محافظت در برابر آن طراحی شده است:

  • ابزارهای تبلیغاتی مزاحم
  • باج افزار
  • هرزنامه
  • نرم افزارهای جاسوسی
  • تروجان
  • ویروس
  • کرم

در نتیجه بسیاری از دستگاه‌ها اکنون نرم افزارهای آنتی ویروس یا ضد بدافزار را نصب کرده‌اند تا در برابر تهدیدات از سیستم و اطلاعات محافظت کند. کاربران آگاه به امنیت می‌دانند که در برابر هکرها و بدافزارها نیاز به یک آنتی ویروس دارند.

آنتی ویروس و بسته امنیتی

آنتی ویروس تحت شبکه چگونه عمل می‌کند؟

کافی است یکی از کاربران شبکه تصمیم بگیرد فایلی را دانلود و یا باز کند. آنتی ویروس تحت شبکه قبل از هر کاری فایل مورد نظر را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که هیچ آلودگی ندارد. اگر فایل به هر دلیلی ناشناخته و یا مشکوک بود، آنتی ویروس تحت وب آن را به قسمتی ارسال می‌کند که تحت عنوان Sand Box شناخته می شود. در چنین فضایی دسترسی کاربران محدود می شود تا فایلی که مشکوک بوده است، کاملا مورد بررسی قرار بگیرد. تا زمانی که فایل در لیست سفید آنتی ویروس قرار نگیرد، بررسی‌ها ادامه پیدا می‌کنند و دقیق‌تر می‌شوند. توجه داشته باشید که اگر فایل مورد نظر در لیست سیاه قرار بگیرد، همه آنچه به نظر می‌رسد تحت تاثیر آن قرار گرفته است، جمع‌آوری می‌شود و به بانک اطلاعاتی ضد ویروس منتقل می‌شود. در نهایت نیز همه آنتی ویروس‌هایی که کاربران مورد استفاده قرار می‌دهند، به صورت کاملا خودکار آپدیت می‌شوند تا خطری شبکه را تهدید نکند.

ضرورت نصب آنتی ویروس تحت شبکه

نصب آنتی ویروس شبکه یک الزام است. همه کاربران سیستم های رایانه‌ای می بایست نسبت به نصب آنتی ویروس تحت شبکه اقدام نموده و بدین ترتیب امنیت سیستم خود را افزایش دهند. این نرم افزارهای کاربردی مانع از آلوده شدن داده ها و اطلاعات موجود بر روی سیستم به کرم ها، ویروس ها، تروجان ها و… شده و سطح امنیت را تا حد قابل توجهی ارتقا می دهند. نصب آنتی ویروس نه تنها برای سیستم‌های رایانه‌‌ای، بلکه برای تلفن های همراه نیز یک ضرورت غیر قابل چشم پوشی است!

آنتی ویروس سازمانی

مقایسه بهترین آنتی ویروس‌های تحت شبکه

واقعیت این است که مقایسه آنتی ویروس‌های تحت شبکه موجود در بازار کار چندان راحتی نیست. معمولا همه آنها دارای قدرت عملکردی بسیار بالایی هستند. برای شناسایی مشکلات و تهدیداتی که می‌توانند شبکه را درگیر خود کنند، به شدت هوشمند و قدرتمند عمل می‌کنند. دارای فایروال‌های بسیار قدرتمند و دقیقی هستند. به خوبی از حریم خصوصی کاربران خود و هویت ایشان و نیز ایمیل‌ها و فعالیتشان در سطح شبکه محافظت می‌کنند و همواره مکانیزم بسیار قدرتمندی برای گرفتن بک‌آپ دارند.

به هر حال بسیار مناسب است که با برخی از بهترین آنتی ویروس‌های تحت شبکه که مخصوصا در ایران شناخته شده‌تر هستند، آشنا شویم.

  • آنتی ویروس تحت شبکه Kaspersky

اولین این آنتی ویروس‌ها، آنتی ویروس تحت شبکه کسپرسکی است. این آنتی ویروس دارای چند لایه دفاعی است که هر لایه آن با پر کردن شکاف‌های موجود در لایه‌های دیگر تلاش می‌کند از اطلاعات و داده‌ها محافظت کند. کسپراسکی می‌تواند از سیستم عامل‌های گوناگونی پشتیبانی کند و دارای فایروال بسیار قدرتمندی می‌باشد. در عین حال صفحه مدیریتی بسیار ساده و راحتی دارد که مورد پسند کاربران قرار گرفته است.

  • آنتی ویروس تحت شبکه ESET

یکی دیگر از بهترین آنتی ویروس‌های تحت وب، آنتی ویروس nod32 یا همان ESET می‌باشد که عملکردی بسیار ساده دارد که باعث محبوبیت آن شده است. در واقع این آنتی ویروس، از مجموعه بسیار کامل و جامعی از راه حل‌های امنیتی، مثل فایروال قدرتمند دو لایه، موتور ضد فیشینگ، تامین امنیت سرور، ایمیل و موبایل و غیره شکل گرفته است. اعتبار این آنتی ویروس به حدی است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان از خدمات آن استفاده می‌کنند.

  • آنتی ویروس تحت شبکه Symantec

آنتی ویروس تحت شبکه Symantec نیز یکی دیگر از بهترین آنتی ویروس‌های تحت شبکه است که دارای چهار مدل مختلف آنتی ویروس با قابلیت‌های گوناگون می‌باشد. معروف‌ترین نوع آنتی ویروس سیمانتک، Symantec Endpoint Protection است که می تواند با زیرساخت‌های امنیتی مختلف ادغام شود.

در خصوص به روزرسانی این نوع آنتی ویروس می توانید مقاله آموزش آپدیت آنتی ویروس سیمانتک را مطالعه نمایید.

مدل دیگر Symantec Protection Suite Enterprise Edition است که با عنوان نسخه سازمانی شناخته می‌شود و دارای قابلیت‌های متعددی است؛ از جمله اینکه فایروال دسکتاپی قدرتمندی دارند و می‌تواند بر روی سیستم عامل‌های گوناگون کار کند. همچنین دارای ضد هرزنامه و ضد فیشینگ است و می‌تواند ایمیل‌های مشکوک را هم شناسایی کند.

نسخه دیگر آنتی ویروس سیمانتک، نسخه Symantec Endpoint Protection Small Business Edition است که نسخه تجاری این آنتی ویروس تحت وب بوده و بیشتر به درد کسب و کارهای کوچک می‌خورد.

در نهایت باید به نسخه Symantec Endpoint Protection Cloud اشاره کرد که برای محافظت تحت وب از سیستم‌های کوچک و شخصی به کار می‌رود و معمولا مورد استفاده سازمان‌هایی قرار می‌گیرد که از نظر منابع فناوری اطلاعات دچار محدودیت هستند.

 

  • آنتی ویروس تحت شبکه Bitdefender

این آنتی ویروس یک بسته امنیتی با هزاران پروتکل و و پلتفرهای محافظتی در اختیار شما قرار می‌دهد. دارای یک رابط کاربری ساده و قابل سفارشی سازی نیز می‌باشد. این انتی ویروس بیشتر برای سیستم‌های ویندوزی است . در خصوص حفاظت و تکنیک‌های امنیت سایبری امتیاز 94 تا 97 را کسب کرده است.

  • آنتی ویروس تحت شبکه McAfee

آنتی ویروس McAfee یکی از بهترین‌ها در حوزه امنیت داده‌ها می‌باشد. یکی از ویژگی و در اصل مانع در این آنتی ویروس قیمت بالای آن است البته باید به این نکته اشاره کنیم که با هر سیستم عاملی سازگار است و هیچ محدودیتی در پهنای باند و سرور‌های خود ندارید. این انتی ویروس در شنسایی بدافزارها رتبه بالایی دارد. در خصوص حفاظت و تکنیک‌های امنیت سایبری امتیاز 97 تا 99 را کسب کرده است.

ضد ویروس

سوالات متداول درباره آنتی ویروس تحت شبکه

آیا می‌توان گفت کدام آنتی ویروس تحت شبکه، نسبت به بقیه بهتر و کاربردی‌تر است؟

در واقع پاسخ صحیح به این سوال آن است که باید شرایط را سنجید و نیازهای کاربران را بررسی کرد. شاید بتوان گفت که در حال حاضر در بازار ایران بهترین گزینه، آنتی ویروس تحت وب سیمانتک است که دارای نسخه‌های گوناگون با توجه به نیازهای کاربران خود می‌باشد. ولی باز هم باید نکات متعددی را برای انتخاب آنتی ویروس مناسب خود در نظر گرفت. تیم مشاوره وبکام آماده است تا با در نظر گرفتن نیازهای کاربران، بهترین و مناسب‌ترین آنتی ویروس‌ها را به ایشان معرفی کند.

برای خرید آنتی ویروس تحت شبکه چه باید کرد؟

کافی است با تیم مشاوره وبکام تماس بگیرید.

آیا می‌توان برای کسب و کارهای کوچک، از آنتی ویروسی به جز سیمانتک استفاده کرد؟

بله. آنتی ویروس nod32 نیز آنتی ویروس تحت شبکه قدرتمندی برای کسب و کارهای کوچک ارائه می‌کند.

آیا برای فعال کردن آنتی ویروس تحت شبکه هم باید از لایسنس استفاده کرد؟

بله. لایسنس‌ها باعث افزایش امنیت اطلاعات شما می‌شوند.

آیا باید به تعداد افرادی که از آنتی ویروس تحت شبکه استفاده می‌کنند، لایسنس جدید خریداری و تهیه کرد؟

خیر. بسته به آنتی ویروسی که تهیه کرده‌اید، می‌توانید لایسنس‌های چند کاربره را تهیه و استفاده کنید. البته بهتر است برای هر سیستم عامل، یک لایسنس تهیه شود.

آیا وبکام ارائه کننده فقط یک نوع آنتی ویروس تحت وب است؟

خیر. اما به شما در زمینه تهیه بهترین آنتی ویروس‌ها مشاوره داده و بهترین‌ها را ارائه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *