تفاوت پخش سرد و گرم در شرکت‌های پخش مویرگی

تفاوت پخش سرد و گرم

،،همان طور که در جریان هستید، رقابت شکل گرفته میان کسب و کارهای کوچک و بزرگ در دنیای تجاری امروز بسیار شدید است. بدون شک کسب و کارهایی موفق‌ترند که میزان فروش بیشتری داشته باشند. یکی از پر بازده‌ترین روش‌های فروش که با سرعت غیر قابل باوری در حال گسترش است، ایجاد شبکه توزیع مویرگی یا به اصطلاح پخش مویرگی است.

در شرکت‌های پخش مویرگی برخلاف گذشته و روش‌های سنتی پخش، شرکت‌های تولید کننده واسطه‌ها را از زنجیره تامین حذف کرده و به صورت مستقیم با خرده فروش‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. در این روش فروش و پخش نمایندگان شرکت‌های تولیدی به واسطه‌ها مراجعه و کالاها را دراختیارشان قرار می‌دهند تا در فرآیند فروش به مشتریان عرضه گردد.

هنگام خرید نرم افزار پخش مویرگی حتما کارشناس مربوطه این پرسش را دارد که پخش شما کدام نوع است؟ گفتنی است که پخش مویرگی دارای دو زیرشاخه مهم است. زیرشاخه‌هایی تحت عنوان پخش سرد و پخش گرم. هر یک از این روش‌های مذکور با در نظر گرفتن شرایط حاکم و نوع محصول، مورد استفاده قرار داده می‌شوند. در ادامه به معرفی مختصر هر یک از این روش‌ها و کاربرد آن‌ها خواهیم پرداخت.

دانلود نرم افزار پخش مویرگی

پخش سرد چیست؟

باید بدانید نحوه توزیع و نگهداری محصولاتی که شرکت‌های گوناگون اقدام به پخش آن‌ها می‌کنند، تابع تاریخ انقضای این محصولات است. گاهی کالاها به گونه‌ای هستند که پخش فوری آن‌ها الزامی نیست و تاریخ انقضایشان به حدی است که می توان آن‌ها را برای چند هفته یا چند ماه در انبار شرکت نگهداری کرد. روش مناسب برای توزیع این دسته از محصولات که محدودیت زمانی کمتری دارند، پخش سرد است.

در پخش سرد میان ثبت سفارش مشتری توسط ویزیتور تا تحویل کالا توسط مامور پخش فاصله زمانی قابل توجهی وجود دارد. اغلب 24 تا 72 ساعت! در گام نخست ویزیتور در آدرس‌های از پیش تعیین شده توسط سرپرست فروش حاضر شده و اقدام به معرفی محصولات به فروشنده می‌نماید. در صورتی که فروشنده مایل به خرید باشد، سفارش او ثبت و فاکتور صادر می گردد. پس از گذشت 24 تا 72 ساعت ماشین حمل و نقل کالاها به آدرس‌های مشخصی که ثبت سفارش انجام داده‌اند، مراجعه کرده و اجناس را بر اساس فاکتور به مشتری تحویل می‌دهد.

پخش سرد و گرم

پیش نیازهای پخش سرد

  • آگاهی از جدیدترین روش‌های توزیع و لجستیک خرد
  • اختصاص دادن نیروهای کاربلد به قسمت‌های گوناگون
  • نیازسنجی بازار
  • تهیه سیستم ثبت سفارشات، مدیریت سفارشات و فرآیندهای مالی
  • در نظر گرفتن خودروی مناسب به منظور حمل و نقل کالاها
  • تخصیص فضایی مناسب جهت نگهداری و انبار کالاها

پخش سرد بهترین گزینه برای توزیع کالاهایی است که فاقد تاریخ مصرف بوده و جزء مایحتاج ضروری محسوب نمی‌شوند. از جمله مهم ترین مزایای پخش سرد می‌توان به کاهش هزینه‌های ناشی از حمل و نقل و بازاریابی اشاره نمود. در این روش معطلی خودروی حمل اجناس و تعداد دفعات توقف آن زیاد نیست و از سوی دیگر بازاریاب نیز وقت خود را صرف تخلیه و تحویل کالا به مشتریان نمی‌کند.

پخش گرم چیست؟

پخش گرم روشی مناسب برای توزیع کالاهای اساسی و اجناسی است که تقاضای بالایی از سوی مصرف کنندگان دارند و در عین حال تاریخ انقضاء آن‌ها چندان زیاد نیست. مانند محصولات غذایی، لبنیاتی و دامی! در این روش پخش بازاریابی و فروش بدون هیچ فاصله زمانی و به صورت کاملا همزمان انجام می‌شوند. یعنی بازاریاب فروش محصولات با ماشین حامل اجناس مورد عرضه به آدرس‌هایی که سرپرست فروش برای وی تعیین نموده است، مراجعه می‌کند. سپس به معرفی محصولات به فروشنده پرداخته و در صورتی که او مایل به خرید باشد، سفارش را ثبت و در همان لحظه محصول را به او تحویل می‌دهد. از جمله مهم ترین مزایای پخش گرم می‌توان به افزایش سرعت عرضه اشاره کرد.

پخش گرم علاوه بر این که از مزایایی همچون افزایش سرعت عرضه برخوردار است، معایبی نیز دارد. معایبی همچون افزایش هزینه حمل و نقل. همان طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، همراهی خودروی حامل اجناس قابل عرضه با ویزیتور در این نوع پخش الزامی است. از آن جا که معرفی محصولات توسط ویزیتور به فروشندگان زمان‌بر و معطلی خودروی پخش و تعداد دفعات مراجعه زیاد است، تعجبی ندارد که هزینه‌های حمل و نقل چشمگیر باشد.

مقایسه پخش سرد و پخش گرم

معیارهای مختلفی وجود دارند که دست به دست هم داده و شرکت‌های پخش را مجاب به انتخاب یکی از این دو روش یا ترکیبی از آن‌ها می‌کنند. شما هم می‌توانید با در نظر گرفتن این معیارها بهترین روش پخش را انتخاب نمایید.

تقاضای بالای محصولات

اگر جزء برندهای صاحب نام بازار هستید و یا محدودیت عرضه دارید؛ به احتمال فراوان تقاضا برای کالاهایتان در بازار زیاد است. پس نگران برگشت محصولات نباشید. چرا که به احتمال زیاد بازگشتی در کار نخواهد بود. اگر چنین است، پخش گرم بهترین گزینه برای شماست.

سیاست بازاریابی تهاجمی

بسیاری از شرکت‌ها برای این که سهم زیادی از بازار رقابت را به محصولات خود اختصاص دهند، تمام سعی خود را می‌کنند که با استفاده از سیاست بازاریابی تهاجمی فروشنده را مجاب به خرید کل محصولات بارگیری شده نمایند. اگر شما هم این سیاست را پیش گرفته‌اید، پخش گرم پیشنهاد خوبی برای شماست.

بسته بندی و توزین محصولات

جالب است بدانید که فاکتور فروش برخی از محصولات بر اساس وزن آن‌ها صادر می گردد. برای نمونه سوسیس و کالباس از این دسته کالاها هستند. در چنین شرایطی بهتر است نخست سفارش را دریافت نموده، توزین و بسته بندی را انجام داده و سپس محصول را تحویل دهید. پس پخش سرد برای این دسته از کالاها بهتر است.

شرایط نگهداری محصولات

برخی از محصولات به گونه‌ای هستند که شرایط نگهداری آن‌ها با محصولات عادی متفاوت است. محصولاتی همچون دارو و شکلات که بارگیری و تخلیه مکرر این کالاها ممکن است باعث آسیب به آن‌ها شود. پس بهتر است از روش پخش سرد برای این محصولات استفاده کنید.

تاریخ انقضاء کوتاه مدت

اگر محصولاتی که قصد توزیع آن‌ها را دارید، دارای تاریخ انقضا کوتاه مدت هستند، روش پخش گرم بهترین برای توزیع آن‌ها مناسب‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *